Tillhör du dom som tänker att andra får ta dig som du är? Att ingen ska behöva göra sig till med sitt yttre – det är ju insidan som räknas.
Det vore verkligen underbart om vi människor kunde vara precis så rationella och toleranta som vi vill vara. Men så är det ju det där med reptilhjärnan, organet som skapades i en helt annan tid än vår. Och som inte hängt med i utvecklingen till ett samhälle som ganska sällan handlar om liv eller död.
I amygdala, alltså reptilhjärnan, finns skälet till att utsidan räknas väldigt mycket i mötet med en ny människan, då när det första intrycket ska bildas. Det menar i alla fall perceptionsforskaren Angela Ahola i sin bok ”Konsten att göra intryck”.
Vi liksom hinner inte tänka förrän amygdala blixtsnabbt fällt sin dom när du träffar en person för första gången. Intrycket skapas mycket snabbt och blir ofta kvar, även fast vi kanske fått ny information som motsäger det första intrycket. Förmodligen för att hjärnan på det här sättet räddade livet på oss gång på gång i tusentals år.
Det är alltså rätt viktigt, när du vill göra ett gott första intryck, att fundera på sin klädsel.
Så vad är rätt klädsel?
Det beror på vem du är och vad du vill uttrycka. Men en första fråga som brukar dyka upp är om man hellre bör klä sig mer formellt eller mer ”casual”.
”Med formell klädsel uppfattas vi som mer intelligenta, förstående och trovärdiga men också mindre intressanta” skriver Angela Ahola i sin bok. En skräddarsydd klädsel kan signalera att du är självsäker och framgångsrik. Med en kostym uppfattas du lättare som en ledare.
I en del sammanhang kanske vi inte vill drunkna i intelligensens och arbetslivets präktighet utan framstå som kreativa och intressanta. Men är det en fördel att sticka ut och skilja sig från mängden?
Avviker man allt för mycket tar man en risk svarar Angela Ahola. Genom att med sitt yttre markera att ”jag är inte en av er” ökar riskerna för att inte bli rekryterad eller missa affären.
Färger påverkar också enligt psykologiforskningen och är särskilt viktiga när du ska ge ett första intryck av dig själv. Mörka färger gör oss mer auktoritära. Klädda i blått uppfattas vi som mer kompetenta och välklädda än om vi klär oss i rött.
Olika färger påverkar både oss själva och andra på olika sätt. Vill du synas är det klokt att välja rött, blått, gult eller grönt menar Elaine Eksvärd i sin bok ”Snacka snyggt”.
Om du tvärtom vill smälta in i gruppen är de mer lågmälda färgerna beige, brun, vit, svart och grått att föredra.
Ett hett tips är att undvika svart om du vill bli ihågkommen och synas. Det finns flera skäl till det. Ett är att så många klär sig i svart idag. Vill du nätverka på ett mingelparty är det smartare att sticka ut lite lagom och då kan en färg göra jobbet.
Inom idrotten har man upptäckt en intressant psykologisk effekt av färgen svart: vi blir aggressivare om vår lagklädsel är svart. Ett annat skäl att undvika svart är alltså när du vill signalera att du är tillgänglig och ofarlig för andra.
Något som kan vara knepigt på vintern i Sverige är att ha ytterkläder som hänger ihop med stilen i övrigt. Det kan lätt bli att den där varma men extremt slitna dunjackan får hänga med på det viktiga affärsmötet trots allt. Problemet är att vi ofta möter människor för första gången klädda i ytterkläder. Så vill du göra ett bra intryck är det smart att också välja ytterplagg, skor och väska med samma omsorg som kläderna innanför.
Även om vår reptilhjärna innebär att vårt yttre blir viktigare än vi vill att det ska vara, så är det ändå insidan som är allra viktigast. Att hitta sin stil är alltid en resa inifrån och ut. Den är uttrycket för dig och din personlighet. Därför är det klokt att lära känna sin grundstil och göra anpassningar i sin klädsel därifrån. Det är tricket för att inte känna sig utklädd – bara välklädd!
DRESS FOR SUCCESS
- Lär känna din grundstil och utgå därifrån i din anpassning.
- Välj formell klädsel före informell om du är osäker.
- Satsa på få baskläder men i hög kvalitet.
- Variera klädsel beroende på sammanhang, kund och arbetsplats.
- Tänk helhet: ytterkläder, skor, portfölj/väska – allt kommunicerar!
- Som man: ha koll på din ”kostymkunskap” och klädkoder.
- Undvik svart!